Wycieczka na Zakarpacką Ukrainę

W dniach 25.06-2.07. 2016r. odbyła się VIII Parafialna Wycieczka Młodzieży na Ukrainę. W planach tegorocznego wyjazdu było zwiedzanie ciekawych miejsc na Ukrainie Zakarpackiej. Zakarpacie to region ciekawy kulturowo o bardzo skomplikowanych dziejach historycznych, który przez wiele stuleci był pod obcymi wpływami. Po upadku Rusi Kijowskiej (XIIIw.) i Księstwa Halicko-Wołyńskiego (XIVw.) region ten wchodził w skład Węgier (później monarchii austro-węgierskiej), następnie w obszar Czechosłowacji i Związku Radzieckiego. Dlatego dzisiejsze Zakarpacie to region wielokulturowy, wielowyznaniowy i wielonarodowy. My mieliśmy okazję i przyjemność przebywać w gronie mniejszości węgierskiej zamieszkującej okolice Berehowa. Są to miejscowości, gdzie Węgrzy stanowią narodową większość, tworzą własne struktury organizacyjne, wydają prasę, mają swoją szkołę i w życiu towarzysko-rodzinnym posługują się językiem węgierskim oraz żyją polskiej wg strefy czasowej. Młodzi Węgrzy najczęściej emigrują z Ukrainy do ojczystych Węgier, ponieważ tam widzą dla siebie lepsze perspektywy życiowe. Na Ukrainie Zakarpackiej mieszkają także grupy etniczne Hucułów, Bojków i Łemków. Na zorganizowanej podczas wyjazdu zabawie huculskiej mieliśmy możliwość poznać huculski taniec ludowy Reszeto, podczas którego wszyscy wspaniale się bawili, młodzież z entuzjazmem śpiewała ukraińskie piosenki intonowane przez huculskich śpiewaków.

Trasa drogami Zakarpacia prowadziła przez malownicze i zachwycające tereny górskie z przepięknymi krajobrazami, rozległymi połoninami. Już pierwszego dnia pobytu zwiedzaliśmy górujący nad miastem Mukaczewo Zamek Pałanok z okresu węgierskiego panowania. A po trudach zwiedzania zażywaliśmy chłodzących kąpieli w termalnych wodach centrum rekreacyjnego Kosyno. Z przyjemnością przesiadywaliśmy w basenach z wodą kawową, piwną i winną oraz korzystaliśmy z atrakcji centrum wodnego. Region zakarpacki słynie także z licznych winnic oraz smacznych win. Dorosłym uczestnikom wyjazdu spodobała się wycieczka po winnych piwnicach jednej z winiarń w miejscowości Serednie. Wyprawa winną piwnicą oprócz informacji na temat produkcji i przechowywania win uwieńczona była degustacją 6 win produkowanych w tej winiarni. Podczas naszej podróży nie mogliśmy nie zatrzymać w stolicy Zakarpacia ? Użhorodzie, by zobaczyć najstarszy zamek na Zakarpaciu, Użhorodski Zamek, z przełomu XI i XII w. oraz przespacerować się uliczkami miasta.

Zobaczyliśmy także największe jezioro w Ukraińskich Karpatach, jezioro Synewyr, nazywane Morskim Okiem, które usytuowane jest w Parku Narodowym o tej samej nazwie. Dotarliśmy do słynnej miejscowości turystycznej Pilipiec, gdzie znajduje się największy i najpiękniejszy wodospad Szypit . Odwiedziliśmy także znany na Ukrainie i prężnie rozwijający się ośrodek narciarski w miejscowości Bukowel. Największą atrakcją okazał się przejazd wyciągiem krzesełkowym na górę Bukowel, skąd mogliśmy podziwiać przepiękną panoramę ukraińskich Karpat. Smakowaliśmy nie tylko kuchnię zakarpacką, ale przede wszystkim jego różnorodność kulturową, gościnność, życzliwość i tolerancję budowaną przez współistnienie na tym terenie wielu narodowości. W drodze powrotnej do Lwowa odwiedziliśmy największe w świecie muzeum pisanki w Kołomyi oraz miasto Iwano-Frankiwsk. A we Lwowie poczuliśmy się już jak w domu, ponieważ corocznie tu wracamy.

Copyright © 2016. Gimnazjum nr 7 w Olsztynie.